4 mei 1981
1 juli 2025
Wij nemen afscheid van

Florentine Ottervanger-de Monchy

Deel deze pagina

Lieve familie en vrienden van Florentine,


Op deze plek willen we graag herinneringen aan Florentine met elkaar delen.


Dit mag van alles zijn, een anekdote, een foto, of wellicht heb je zelfs een video. Alle herinneringen, of het nou aan iets groots is, of aan iets kleins, zijn waardevol en we zien ze graag terug op deze herdenkingspagina.



Veel dank namens de familie.

Suzette Sanders

Een privé bericht is achtergelaten door steve

steve

Een privé bericht is achtergelaten door Ros Blaisse en familie

Ros Blaisse en familie

Een privé bericht is achtergelaten door Ruud Gerritsen

Ruud Gerritsen

Een privé bericht is achtergelaten door Michiel van den Bergh

Michiel van den Bergh
IMG_1157_1754168607.jpeg
IMG_1158_1754168607.jpeg
IMG_1159_1754168607.jpeg
IMG_1160_1754168608.jpeg
IMG_1161_1754168608.jpeg
IMG_1162_1754168608.jpeg
IMG_1163_1754168608.jpeg
IMG_1164_1754168608.jpeg
IMG_1165_1754168609.jpeg
IMG_1166_1754168609.jpeg
IMG_1167_1754168609.jpeg
IMG_1168_1754168609.jpeg
IMG_1169_1754168609.jpeg
IMG_1170_1754168610.jpeg
IMG_1171_1754168610.jpeg
IMG_1172_1754168610.jpeg

Lieve Florentine, Wat schrok ik van het bericht dat jij er niet meer bent. Ik heb jou leren kennen als een meelevende, sociale, liefdevolle en bovenal gezellige vrouw. Ik herinner me dat we, net aangekomen in Suriname, door jullie uitgenodigd waren om bij jullie te eten. Wat was dat gezellig en ongedwongen. Jij hebt me direct toegevoegd aan de app-groep van de vrouwen van alle expats die je kende. Ik werd direct opgenomen en daardoor heb ik een hele fijne tijd in SU gehad en vele vrienden kunnen maken. We hebben veel leuke feestjes, etentjes en andere uitjes gehad. Toen onze Heineken periode in SU stopte en wij allebei ziek werden heb jij heel erg met ons meegeleefd, niet wetende dat jij ons eerder zou verlaten dan Maurice. Je had een heel groot hart en de liefde die je uitstraalde zal ik nooit vergeten. Rust zacht lieve Flo… Reinoud ik wens jou en de meisjes, zoals Flo altijd zei, heel veel sterkte. Liefs van Brigitte (en natuurlijk ook van Maurice)

Brigitte Kasbergen
1

Dearest Florentine, So sad to learn your too soon departure from this world. We feel blessed that our path crossed in Paramaribo. Sweet thoughts and lots of love for your beautiful daughters, Reinoud and your family. The kumkat seeds I got from your garden is growing into beautiful bushes, a ray of sunshine from you With all my love, Silicia

Silicia Fillacier
1

Een privé bericht is achtergelaten door Silicia Fillacier

Silicia Fillacier

Een privé bericht is achtergelaten door Julie Tutein Nolthenius

Julie Tutein Nolthenius

Een privé bericht is achtergelaten door Tahisa Robles

Tahisa Robles

Een privé bericht is achtergelaten door Emilie Reddingius

Emilie Reddingius
Screenshot_20250715_192118_Instagram_1752620437.jpg

Lieve Faye en Valentine (of Tientje zoals we jou allemaal noemen), Ik vind jullie allebei zulke ontzettend sterke meiden. Dat wil ik als teerste zeggen. Het verlies van mama is zo heftig en verdrietig. Daar zijn eigenlijk geen woorden voor ..... Stapje voor stapje zullen we het verlies een plek moeten geven. Daar staan jullie met papa niet alleen voor. Alle dierbare familie en vrienden geven steun, kracht en liefde in deze fase. Ik heb deze foto uitgekozen, omdat het de laatste keer was (na Suriname) dat ik jullie gezien heb. Kun je nog herinneren dat ik een nachtje kwam logeren in Domburg? Was was dat gezellig! Toen z 's Avonds zijn we heerlijk gaan eten met z'n allen en is deze schitterende foto gemaakt. Kijk eens hoe kleurrijk jullie en mama op de foto staan?! Ik denk nu al vaak terug aan de leuke tijd die we met jullie als gezin hadden in Suriname. Jullie moeder/mama was een vrouw met een hart van goud. Ze was humoristisch, gezellig, leuk....ja eigenlijk de beste vriendin die ik maar kon hebben. Vooral een super lieve moeder en zoals jullie oom het zei tijdens de dienst: Florentine leeft voort in Faye en Tientje. Daar geloof ik ook in. Mama was altijd super trots op haar meiden en zal nu vanaf de mooie rustgevende plek waar zij is, met dezelfde trots naar jullie kijken. Lieve Faye en Tientje. Veel sterkte de komende tijd. Denk vooral aan alle mooie tijden die jullie samen hebben meegemaakt. Ook al is mama niet meer in ons midden, in gedachten is ze elke seconde bij jullie. Veel liefs en een flinke brasa. Ralph

Ralph Schenkers
1

Een privé bericht is achtergelaten door Mechteld van Rijssen

Mechteld van Rijssen

Een privé bericht is achtergelaten door J.I.

J.I.
20230520_101610024_iOS_1752268161.jpeg

Lieve drie, deze foto is van 20 mei 2023. Jullie waren met z’n allen even bij ons op de Kanaalweg. De meisjes hebben zo lief gestoepkrijt met kleine Roosje en Ida, weten jullie nog? Op Roosje hebben de grote meisjes veel indruk gemaakt, ze had het nog een hele tijd over de ‘ grote meisjes’ . Dat was een gezellig bezoek op een al warme voorjaarsdag. Altijd welkom bij ons, dat weten jullie hè, we zijn familie en dichtbij! Alle liefs van alle Pabbruwe’s X

Kiekie
1

Een privé bericht is achtergelaten door Afke

Afke
Earth Hour_1752098190.jpeg
Team WWF Guianas_1752098191.jpeg

Lieve Faye en Valentine, Jullie moeder had een groot hart, voor iedereen. Voor de mensen om haar heen én voor natuur en dieren. Daardoor heb ik haar leren kennen, bij WWF Guianas. Het was midden in de coronapandemie toen wij als gezin in Suriname arriveerden. Er was een avondklok en later een strenge lockdown. Geen gemakkelijke tijd om in een nieuw land te komen wonen. We kenden nog niemand. Maar op het kantoor van WWF – want daar ging ik werken – ontmoette ik gelukkig Florentine die net was begonnen als vrijwilliger. Ze ontving ons met open armen en nam ons gelijk op sleeptouw om anderen te leren kennen. Zo konden we ons snel thuis voelen in dat onbekende tropische land. Florentine nodigde ons ook bij jullie thuis uit, mét hond Laika die toen nog een puppie was. Florentine en ik gingen aan de slag om iedereen in Suriname en Guyana – waar onze collega Kemptorne werkte – te laten zien hoe belangrijk het beschermen van de natuur is. Florentine was één brok positieve energie. Of het nou ging om het schrijven van posts op social media, organiseren van evenementen of bedenken van nieuwe activiteiten; ze legde haar hele hart erin. Misschien herinneren jullie je nog de plastic pick up challenge tijdens Earth Hour. Net als honderden Surinamers renden ook jullie en je vader door Paramaribo om plastic op straat op te ruimen. De organisatie bezorgde mij slapeloze nachten. Het ging een paar keer bijna mis, maar Florentine redde het evenement door onvermoeibaar de politievergunning te regelen, sponsoren te ritselen, T-shirts bij te laten drukken en vooral ál-tíjd optimistisch te blijven. Earth Hour werd een succes. Zelfs de president kwam ’s avonds langs om samen met ons de lichtjes van het paleis uit te doen. Florentine is niet meer hier en ik ben daar intens verdrietig om. Maar zoals zij ons omarmde in Suriname, zo omarm ik nog steeds haar aanstekelijke energie, doorzettingsvermogen, vrolijkheid en warme vriendschap. Ik koester de mooie herinneringen van de leuke, spannende en knotsgekke momenten die we samen hebben beleefd bij WWF. Ze heeft een diepe, blijvende indruk achtergelaten op heel veel mensen. Ook op mij. Ik ben er heel dankbaar voor dat ik jullie moeder heb leren kennen.

Dylan de Gruijl
3

Een privé bericht is achtergelaten door Margarita

Margarita

Een privé bericht is achtergelaten door Charlotte Regout

Charlotte Regout

Een privé bericht is achtergelaten door Jessie

Jessie

Een privé bericht is achtergelaten door Jette den Heijer-Konings

Jette den Heijer-Konings
2016-12-09 13.15.56_1752057721.jpg

Op 9 december 2016 heb ik als oud-directeur van Heineken heel gezellig geluncht met Florentine & Reinoud in HCM-City. Deze prachtige foto die ik maakte van Florentine, toont haar lieve en mooie uitstraling!!

Maarten Rijkens
1

Een privé bericht is achtergelaten door Saskia

Saskia

Een privé bericht is achtergelaten door Eveline Suijver

Eveline Suijver

Een privé bericht is achtergelaten door Natalie Brouwer

Natalie Brouwer

Een privé bericht is achtergelaten door Maroesja Boorsma

Maroesja Boorsma

Een privé bericht is achtergelaten door Melanie Hoen- Lucas

Melanie Hoen- Lucas

Een privé bericht is achtergelaten door Natasha Fong Poen

Natasha Fong Poen

Een privé bericht is achtergelaten door Faziya Fattoe

Faziya Fattoe

Een privé bericht is achtergelaten door Klaas Govaert

Klaas Govaert
IMG_1093 2_1751922836.jpeg
IMG_1096 2_1751922836.jpeg
IMG_1079 2_1751922836.jpeg

My dear Florentine, It has been such a privilege to get to know you and to support you during this incredibly difficult journey. We started with yoga therapy, breath work and meditation, and we ended up being dear friends… It is strange to have shared this way too short, yet intimate, relationship with you… We have discussed the impact of this disease on our bodies, on our minds, on our families, on our friends, on our life… We have shared everything from nutrition to strategies to cope, how to support our children and husbands who suffer also, themselves, with us, for us… We have cried about some of our losses and laughed so much about the all the things we used to think that they were important… We have reassessed what dignity means… You said many times that you enjoyed the “Dutch side of me” (I think you meant my straightforwardness…) and we laughed about that too… So yes, it is strange to have shared so much in intensity over such a short period of time. I was fortunate enough to meet Reinoud, your sister and your brother, and I feel I have met Valentine and Faye although the timing of our appointment never allowed for it to happen. I keep thinking about each of your family members - and I think of Belle too - and the terrible loss they are facing and wish I could alleviate their pain. I trust that the endless love, care, attention that you instilled in their lives will forever inspire and guide them, you shall live forever in their hearts. I will cherish all our memories, as well as those shinny leggings that you made me buy ! They suit you so well and they made your eyes shine brighter ! They are my Florentine leggings now ! I will also cary your beautiful smile and the sound of your laugh with me, and it may sound ridiculous to the people who may read this, but I will also carry your breath… We have worked a lot on your breath, on the depth of your breath, and I will keep this image of you breathing with me forever. I love you dearly and I miss your beautiful soul so much. Elodie

Elodie Giorgis
2
Florentine (2)_1751906702.png

Soms schuilt de grootste kracht in degenen die op de achtergrond werken — met hart, energie en een onvermoeibare toewijding. Florentine was precies dat tijdens haar tijd bij WWF-Guianas — altijd stralend, altijd opbeurend, en een voortdurende inspiratie voor iedereen om haar heen. We zijn diep geraakt door dit enorme verlies. Onze gedachten gaan uit naar haar familie en dierbaren in deze tijd van verdriet. We dragen haar in onze herinnering — met diepe dankbaarheid en genegenheid. De panda family

WWF-Guianas
4

Een privé bericht is achtergelaten door De Surinaamse Brouwerij famiri

De Surinaamse Brouwerij famiri
BLFJ2647_1751836130.JPG

Lieve Reinoud, Faye en Valentine, Onze families kennen elkaar al vele jaren, doordat het gezin van mijn oudste broer, Pierre, lang samen met jullie (groot)ouders in Brussel heeft gewoond. Ikzelf kwam daardoor ook regelmatig in Brussel en zo raakte ik betrokken bij de dierbaarste vrienden van mijn broer, waaronder familie Ottervanger. Wat een fijn gezin was dat, en wat een warme vriendschap tussen de ouders - maar ook de kinderen - onderling. Als "broertje van" deed ik af en toe mee met Brusselse feestjes en zo leerde ik jullie steeds beter kennen. Toen we uiteindelijk allen in Den Haag woonden, raakte ik meer bij de Ottervangers betrokken vanwege onze gezamenlijke muziek liefhebberij, gelegenheidsoptredens met Tom, hele-jaar-door-zeezwemmen, licht- en diepzinnige discussies over de Grote Vragen des Levens en nog veel meer. Florentine was daarnaast ook (oud-)huisgenoot van mijn dochter Dominique op de Doelies in Leiden. Met Reinoud, en daardoor ook indirect met Florentine en kinderen, raakten Josje (mijn vrouw) en ik ook betrokken vanwege onze gezamenlijke band met Suriname. De wereld is klein! Ik kwam immers al vele jaren regelmatig in Suriname op uitnodiging van de Staatsolie Maatschappij en van de Anton de Kom Universiteit, Zo kwamen we in 2022 Reinoud tegen in Paramaribo, die prompt zo gul was om Josje en mij jullie huis aan de Commewijnestraat voor de duur van ons verblijf uit te lenen. Daar hebben we toen dankbaar gebruik van gemaakt en van Reinoud ook veel van de lokale zakenwereld geleerd. Florentine, Faye en Valentine waren even daarvoor al naar Nederland vertrokken, en Reinoud zou een paar dagen later gaan. Het was dan ook zoveel gezelliger om in jullie spulletjes te mogen logeren vergeleken bij een hotel. Dus nog heel veel dank daarvoor! Maar even later, toen jullie inmiddels in Singapore woonden, hoorden we tot onze ontzetting dat Florentine ziek was geworden. Als een vreselijk samenspel van het lot hadden we niet zo lang daarvoor al moeten vernemen dat de dochter van Pierre, Clarite, dezelfde ziekte onder de leden had. Jonge moeders die zo ziek worden: wat een fout van de natuur! Maar de natuur is grillig en kan dus ook vreselijk wreed zijn (mijn eigen moeder overleed ook te jong aan dezelfde ziekte). Het is zelfs zo wreed dat je tot in het diepste van je ziel in opstand komt. Het koesteren van de goede herinneringen, van de liefde en warmte die Florentine jullie bracht, is wat na de boosheid en dat enorme verdriet overblijft. Blijf elkaar altijd vasthouden, die verbondenheid zal jullie op den duur helpen dit lot te dragen. Wij - en ik weet zoveel anderen - leven intens met jullie mee. Omhelsd, Chris en Josje Hieronder een foto van Reinoud en ons bij de Palmentuin, Paramaribo, juli 2022.

Christian Bos
1

Lieve Reinoud, Faye en Valentine, op 1 maart 2023 zongen wij dit lied voor jullie lieve en sophisticated Florentine. Wie had ooit kunnen weten dat we 2 jaar later afscheid van haar moeten nemen. Toen zonger we voor haar, nu zijn we sprakeloos. Nu we in Den Haag bijna buren zijn, hopen we met jullie op termijn mooie herinneringen aan het leven van Florentine te mogen ophalen. Zij is voor altijd in jullie en ons hart. Henk van der Zwan en Maarten van Zeben. Op “My way”, Frank Sinatra Hoewel, Florentine geen lied Geen compliment zou willen horen Zouden wij onszelf niet zijn Om toch heel even, eventjes te storen. Want Flo het klinkt wat bout Jij bent getrouwd Met hem verweven Veel geluk als Heineken stuk Dat is je leven. Die vrouw, uit Lampegat Kwam ooit in Leiden, haar Reinoud tegen. Hij jonger in jaar, het werd een paar Niets in de liefde, hield haar meer tegen. Eerst naar Vietnam, nu Surinam Straks Singapore, ‘t is om het even Tja als vrouw van, lid van die clan Dat is je leven. Wat moet een meisje zonder man Daar weten wij, zelf alles van. Zijn carrière race, dat Leidse vlees Geef hem de bons, blijf toch bij ons Maar je zei ja, en reist hem na Dat is je leven! Dag Oase, dag WWF Dag milieu en dierenwelzijn. Als gastvrouw, ben jij geroemd Zeg die Rein, mag wel heel blij zijn! De Monchy, zijn evenknie Jouw Italiaans, niet te evenaren. Zo raakte jij, kan maar gezegd Ja menig snaren. Een bigi brasa van ons al Wij vallen in een diep zwart dal Dag lieve Flo, nooit meer Djogo Maar wees niet bang, nog steeds no spang Mi Gudu, wi lobi yu Dat na yu libi! Veel geluk, jij Heineken stuk Op een mooi leven! Tekst Henk van der Zwan en Maarten van Zeben Gezongen tijdens het afscheidsdiner voor Reinoud en Florentine op woensdag 1 maart 2023 op de Nederlandse residentie te Paramaribo.

Henk van der Zwan en Maarten van Zeben
3

Een privé bericht is achtergelaten door Cato

Cato
42ccd528-f91b-4ea8-bf90-317d32d86726_1751638804.jpeg

Lieve Reinoud, Faye en Valentine, Wat is het ongelooflijk moeilijk om woorden van troost te vinden voor het onbeschrijfelijk grote verlies dat jullie is overkomen. Er is een gat geslagen in jullie hechte familie, dat zelfs met alle warme, liefdevolle en onvergetelijke herinneringen aan jullie dierbare Florentine nooit helemaal gevuld zal worden. Wat kun je zeggen op een moment waarop het verdriet en de pijn zo intens en allesomvattend zijn? We zijn in gedachten bij jullie en slaan als het ware een arm om jullie schouders. Jullie staan niet alleen in dit immense verdriet. Een grote kring van familie en vrienden staat om jullie heen – als anker, steun en toeverlaat – nu en in de tijd die komt. De weg die jullie nu zonder Florentine moeten gaan lijkt nu nog onvoorstelbaar zwaar. Maar de kracht en moed die zij heeft getoond tijdens haar ziekte, heeft ze ook aan jullie doorgegeven. Die kracht zal een kompas voor jullie zijn, om de toekomst stap voor stap tegemoet te treden. Veel herinneringen zullen nu misschien nog te pijnlijk zijn. Maar met de tijd zullen de tranen plaatsmaken voor een glimlach – en soms weer tranen, van verdriet én van dankbaarheid – om alle liefdevolle momenten die jullie samen met Florentine hebben gedeeld. Voor altijd in ons hart. ♥️ ⸻ Lieve Faye en Valentine, Onze herinneringen aan de tijd in Suriname met jullie blijven ons altijd bij. De lunches bij het zwembad van het hotel in Paramaribo, de stad die voor jullie een thuis werd en waarin jullie zoveel mooie momenten hebben beleefd. De dagjes uit, het plezier in het water – jullie straalden geluk en levenslust uit. We waren erbij in die eerste weken van jullie avontuur daar: wij op vakantie, jullie aan het begin van een nieuw hoofdstuk. Florentine en Reinoud sprongen samen met jullie in het diepe – vol vertrouwen, als gezin. En we zagen dat het goed was. Die ene oudejaarsavond vergeten we nooit meer. Het was zo typerend voor jullie ouders: “Laten we die mensen uit Breda uitnodigen voor Oud & Nieuw – we kennen ze nog maar net!” En daar stonden we dan, op 31 december 2019. Net samen aangekomen uit Nederland waar jullie Kerst hadden gevierd, en terwijl jullie moeder het diner voorbereidde hebben we samen met Reinoud en de Heineken-crew de eerste festiviteiten van de aanstaande jaarwisseling meemaakten. Eenmaal bij jullie thuis werd het een avond vol warmte, gastvrijheid, vrolijkheid en mooie woorden over vriendschap en het vieren van het leven. Buiten overstemde het vuurwerk ons gelach – en de wazige foto van die avond zegt alles. We herinneren jullie moeder als de liefdevolle, trotse en avontuurlijke vrouw die ze was. Aan de zijde van Reinoud straalde ze, en jullie – haar dochters – waren haar trots. Vol vertrouwen volgden we jullie naar volgende avonturen, die jullie naar Singapore zouden brengen. De band is gebleven, en de afspraak om elkaar daar weer te ontmoeten stond al. Tot het noodlot op brute wijze ingreep, en jullie samen een rollercoaster van emoties en gebeurtenissen moesten doorstaan. Helaas met een heel verdrietig einde. Onze herinneringen aan die tijd samen leven voort in ons hart en hoofd. We hopen dat ook jullie hierin troost vinden, voor nu en voor de tijd die nog komt. Lieve groet, Jan en Caroline van Dijk - Delst

Caroline Delst - van Dijk
5
IMG-20250703-WA0015_1751633065.jpg

"Lekker losjes in de bosjes" Een van de vele geweldige huisfeesten die ik met jou vierde, lieve Flo. De voorbereiding was zeker de helft van de lol: eindeloos brainstormen over slappe woordgrappen voor op de uitnodiging, outfits verzinnen, het huis beschilderen in thema en natuurlijk.. welke mannen komen er als date?

Leonie a.k.a. dr. Mario
3